Slik kommer du deg på nett
Det er flere ting du bør tenke gjennom før du går i gang med å utvikle et nettsted. Slik kommer du i gang.

Skaff deg et domene
Domenet blir nettadressen til nettstedet ditt og det som står etter @ i e-postadressen. Det er viktig at du eier ditt eget domene, slik at du har full kontroll over både nettsted og e-post.
Du kan søke etter ledige domenenavn hos Norid. Når du har funnet et ledig navn, må du registrere domenet hos en domeneregistrator. Her er en liste over registratorer. Jeg kan anbefale Nordhost og Sircon.
Hvordan skal du hoste nettstedet?
Kan du hoste nettstedet selv? Sannsynligvis ikke – med mindre du har teknisk kompetanse på webservere. Hvis du ikke kan mye om hosting, bør du finne en leverandør som kan gjøre dette for deg.
Hvis du velger et selvbyggerverktøy som Zoho, Wix eller Squarespace, er hosting inkludert i plattformen. Da trenger du ikke tenke på hosting i det hele tatt.
I hvilket land skal du hoste nettstedet ditt?
Det også viktig å vite i hvilket land nettsidene dine blir hostet. Det kan ha stor juridisk og praktisk betydning for nettstedet ditt. Les hvorfor her.
EU har laget en liste over land utenfor EU/EØS hvor personvern har tilstrekkelig beskyttelse. Hvis du velger å hoste nettstedet i et av disse landene gjør du ting enklere for deg selv.
Kan du bygge nettstedet selv?
Hvis du er en digital racer, kan du nok klare å sette opp en nettside selv med selvbyggerverktøy som Zoho, Wix eller Squarespace. Men gidder du? Det tar tid å lære seg å bruke disse verktøyene, og blir resultatet godt nok?
Hvis du er usikker på om du får det til, eller om du har tid, bør du vurdere å hyre inn noen som kan bygge nettstedet for deg.
Selv om du bygger nettstedet selv, kan det være lurt å ha kontakt med et byrå som kan bistå hvis du møter på problemer. Flere norske byråer og frilansere tilbyr støtte på de ulike selvbyggerplattformene.
Hvor mye penger bør du bruke på et nettsted?
Kostnadene for et nettsted kan deles inn i utviklingskostnader og driftskostnader.
Før du bestemmer deg for hvor mye du skal bruke, bør du tenke gjennom hva nettstedet skal brukes til. Hvis en stor del av virksomhetens omsetning skal gå gjennom nettstedet, bør du være villig til å investere mer i utvikling og drift enn hvis nettstedet kun skal inneholde informasjon om åpningstider og besøksadresse.
Kan du oppdatere innholdet på nettstedet selv?
Hvor ofte skal nettstedet oppdateres, hva skal oppdateres, og kan du gjøre det selv? Dette er viktige spørsmål du bør diskutere med et eventuelt webbyrå.
- Hvor mye vil det koste hvis webbyrået skal gjøre oppdateringene for deg?
- Kan du gjøre det selv, og kan webbyrået gi deg opplæring?
Innhent tilbud
Sjekk priser hos ulike leverandører. Hvis du skal bruke et webbyrå, for eksempel Bussin, til å utvikle nettstedet ditt, bør du sørge for å få et skriftlig pristilbud.
Les her om hva som bør stå i en skriftlig avtale om utvikling av et nettsted.
Små bedrifter bør unngå koding
Koding er for proffer. Å kode et nettsted fra bunnen kompliserer og fordyrer utvikling, feilretting og oppdatering.
Små bedrifter er best tjent med å bruke hyllevare (f.eks. Zoho, Wix eller WordPress). Da er det leverandøren som har ansvar for at nettstedet er kodet riktig og at kodingen oppdateres når det trengs.
Det samme gjelder funksjonalitet – kjøp ferdigbygd funksjonalitet som bare må tilpasses.
Tid er penger
Hvis du kommer til et webbyrå med en veldig åpen bestilling, vil de bruke mye tid på kartlegging og planlegging. Med mindre de gjør dette gratis, kan det bli dyrt før utviklingsjobben i det hele tatt starter.
Jo bedre du planlegger før du kontakter et webbyrå, jo mer kontroll vil du ha på bestilling, pris og leveranse.
Du kan bruke Bussins brief-generator for å lage et dokument som du kan bruke for å innhente pristilbud. Kom i gang med planleggingsjobben her.
Hva er exitplanen din?
Det er lurt å ha tenkt gjennom hva du må gjøre hvis du vil bytte leverandør eller webplattform senere.
Sørg for at du har en skriftlig avtale med webbyrået, og at den beskriver hva som skjer hvis du ønsker å avslutte avtalen.
Det er fullt mulig å gjenbruke både innhold og design på en ny webplattform. Ta vare på tekster, bilder og ta skjermdump av nettsidene. Sørg for at du eier innholdet og designet på nettstedet.
Hvis du har et stort nettsted og skal flytte til en ny plattform, bør du undersøke mulighetene for å migrere innholdet. Har du et lite nettsted, er det helt overkommelig å flytte innholdet manuelt.
Hvis det gamle nettstedet har oppnådd god søkemotorautoritet, må du forsøke å beholde denne når du bytter nettsted.